Rozmiar tekstu: A- A+ BIP

Imieniny: Hipolita i Mateusza
Strona główna » Warto zobaczyć » Szlaki

Szlak rowerowy Grajewo - Twierdza Osowiec

Przebieg szlaku 0,0 Grajewo - dworzec kolejowy Grajewo – miasto powiatowe, położone na skarpie nad szeroką doliną rzeki Ełk, na styku Wysoczyzny Koleńskiej i Kotliny Biebrzańskiej. Pierwotnie Grajewo nazywało się Grejwy, lub Grajewo od pobliskiego jeziora, wzmiankowanego w 1405r. Prawo miejskie uzyskało w 1540r. Od Zygmunta Starego. Miasto zniszczone doszczętnie w 1656r., w czasie bitwy ze Szwedami pod Prostkami. Znaczny rozwój nastąpił dzięki przeprowadzeniu w 1873r. Linii kolejowej Ełk – Grajewo – Brześć – Odessa. W 1919r. Odzyskało prawa miejskie utracone w 1870r. W mieście warto zobaczyć:
- kaplica w stylu klasycystycznym na cmentarzu z 1839r.,
3,9 Rozwidlenie ulic; szlak w lewo ul. Wiórową
4,3 Administracja Zakładu Płyt Wiórowych w Grajewie
4,6 Koniec miasta Grajewa
6,1 Skrzyżowanie z drogą do Łękowa (w prawo)
7,2 Kacprowo - na rozdrożu dróg w centrum wsi szlak skręca w lewo
10,5 Przejazd kolejowy niestrzeżony
10,7 Skrzyżowanie z drogą Grajewo - Białystok; szlak skręca w prawo - wieś Ruda Ruda – wieś położona na skraju Lasów Rudzkich, dawniej Puszczy Dybła. Powstała około 1540r. W miejscu wcześniejszego wytapiania żelaza z rudy darniowej. W latach 1844 – 1856 były przeprowadzone prace nad osuszaniem bagien, został wykopany Kanał Rudzki odprowadzający wody rzeki Ełk do Biebrzy poniżej Osowca.
11,1 W centrum wsi na skrzyżowaniu szlak skręca w lewo
11,2 Rozwidlenie dróg; szlak skręca w prawo przy szkole podstawowej, dalej wiedzie przez las
15,6 Wieś Sojczyn Borowy Miejscowość założona w okresie kolonizacji królewskiej Puszczy Dybła w połowie XVII wieku, wzmiankowana w 1765r.
15,9 Skrzyżowanie w centrum wsi - szlak skręca w lewo
16,1 Koniec wsi Sojczyn Borowy
17,4 Most na Kanale Rudzkim Kanał Rudzki stanowi tzw. Kompleks Kuwaski, służył do przerzutów wody, stanowi przedłużenie rzeki Ełk, o długości 12,3 km. Kanał Rudzki łączy rzekę Ełk z Biebrzą płynącą już poza granicami gminy.
17,9 Pierwsze zabudowania wsi Sojczyn Grądowy
18,5 Skrzyżowanie z drogą polną - szlak na wprost
21,7 Rozwidlenie dróg, do kolonii Kapice - szlak prosto Za wsią Kapice zaczyna się Biebrzański Park Narodowy z dużym kompleksem leśnym zwanym Brzeziny Kapickie. Jest to ols brzozowy, będący bardzo cennym obiektem przyrodniczym Parku. Występuje tu łoś, wilk, bóbr, borsuk, sarna i inne oraz wiele gatunków ptaków m.in. bielik, puchacz, orlik grubodzioby i krzykliwy, bocian czarny, żuraw.
23,6 Rozwidlenie dróg w centrum wsi Kapice - szlak prosto
23,9 Koniec wsi Kapice
27,6 Przechody - początek wsi
28,5 Skrzyżowanie z drogą gruntową - szlak prosto, po lewej budynek nieczynnej szkoły
29,0 Koniec wsi, skrzyżowanie z drogą gruntową - szlak skręca w lewo
31,1 Po lewej Leśniczówka Lasów Państwowych
31,7 Skrzyżowanie dróg leśnych
34,5 Połączenie z drogą leśną do wsi Przechody
34,7 Skrzyżowanie z drogą asfaltową Białogrądy Goniądz
37,0 Osowiec - skrzyżowanie ulic w centrum wsi, szkoła z sezonowym schroniskiem PTSM Osowiec wieś wzmiankowana w 1444r. Paweł Okrasa osiadł na puszczańskich włokach. Obok wsi Budne naprzeciwko Goniądza, u przeprawy w Baranim Brodzie drogi z Mazowsza na Podlasie. Wzmiankowana w 1743r. Jako miasteczko o nazwie Marcinopol, która nie utrzymała się. W drugiej połowie XIX wieku był tu most i komora celna. W 1873r. Zapadła decyzja o budowie twierdzy w Osowcu – osadę przeniesiono z lewego na prawy brzeg Biebrzy o 2km na północny wschód.
37,3 Rozwidlenie ulic - szlak prosto
37,9 Koniec wsi Osowiec
38,7 Po lewej schrony fortu zarzecznego Twierdzy Osowiec Twierdza Osowiec budowana w latach 1873 – 92 i modernizowana w latach 1912 – 14 na bazie czterech fortów w najdogodniejszym do przeprawy miejscu, wykorzystująca obronne walory bagien biebrzańskich stanowiła jeden z najnowocześniejszych bastionów obronno – zaporowych XIX-wiecznej Europy. Wojska niemieckie dokonały pierwszego ataku na twierdzę w 25.IX.1914r. pomimo zastosowania gazu bojowego w sierpniu 1915r., twierdza nigdy nie została zdobyta. Od 1953r. Stacjonuje tu Jednostka Wojskowa. Staraniem Osowieckiego Towarzystwa Fortyfikacyjnego umożliwiono zwiedzanie fortu I gdzie znajduje się muzeum Twierdzy. Pomiędzy fortem II Zarzecznym a fortem I Centralnym został utworzony Terenowy Ośrodek Edukacyjny BPN, są 4 wieże widokowe, ponad 1000m kładek i tablice informacyjne. Znajduje się tu najlepiej wyposażone pole biwakowe nad Biebrzą. W Osowcu mieści się siedziba Biebrzańskiego Parku Narodowego.